Osaamisenjohtaminen
Osaamisen johtaminen käsittää osaamisresurssien kokonaisvaltaista hallintaa. Strategiaan perustuvat osaamisvaatimukset ovat yrityksen tavoitteellista johtamista. Tässä määritellään osaamisvaatimukset ja sen jälkeen kartoitetaan osaaminen henkilö-, yksikkö- ja yritystasolla.
Tämä on yrityksen näkökulmasta kilpailuetu, sillä osaaminen on nyky-yhteiskunnassa liiketoiminnan ydin. Yrityksen pyrkivät hallitsemaan osaamisresursseja ja johtamaan tehokkaasti, jotta saadaan aikaiseksi kattava kokonaisuus esim. yrityksen dokumentoiduista osaamistarpeista, henkilöstön kompetenssipotentiaalin tunnistamisesta ja heidän ammattitaitonsa jatkuvasta kehittämisestä. Useammat yritykset tekevät koulutus- ja kehittämissuunnitelmia henkilökohtaisia osaamistavoitteita varten. Työntekijän kannalta tämä tarkoittaa sitä, että hänen osaamisensa on dokumentoitu ja hän saa lisää koulutusta työnkuvan laajetessa tai muuttuessa.
Osaamisen johtaminen kulminoituu ymmärrykseen, mitä osaamista asiakaslupaus ja strategian toteutus vaativat sekä osaamisriskien tunnistamista. Se asettaa suunnan ja tavoitteet henkilöstölle sekä vahvistaa ja tehostaa osaamisresurssien käyttöä. Työntekijät pystyvät myös itse vaikuttamaan tulevaisuuden tavoitteisiin sekä yrityksen mahdolliseen kasvuun.
Osaamisen johtamisen hyöty on siinä, että henkilöstö
ymmärtää strategian ja tietää, mitä osaamista heidän työssään arvostetaan. Mikäli
osaamiseen ei osata investoida ajoissa, se vaikuttaa negatiivisesti yrityksen
kilpailukykyyn. Mikäli yritykset investoivat osaamiseen ajoissa, niin
henkilöstö suoriutuu sujuvasti työtehtävistään yrityksen kasvun aikana, sillä
työtehtävät saattavat muuttua ja vaikeutua. Työnantajan tulee huomioida
mahdollisten uusien työntekijöiden osaaminen rekrytointi vaiheessa eli yrityksen
kasvuun tarvittavat tulevaisuuden osaamistarpeet vaikuttavat myös rekrytointiprosessiin.
Omaa pohdintaa:
Minusta on hienoa, että yritykset panostavat henkilöstön koulutustarpeiden kartoittamiseen ja ovat valmiita myös kouluttamaan henkilöstöä tarvittaessa. Omasta mielestäni tämä lisää henkilöstön kykyä suoriutua työtehtävistä ja tukee mahdollista siirtymistä muihin työtehtäviin yrityksen sisällä. Työntekijän ja tiimien tavoitteiden asettaminen on paljon realistisempaa, kun on täysin tiedossa, mikä henkilöstön osaamistaso on. Koulutussertifikaattien luominen ja niiden arkistointi on omasta mielestäni hyvin tärkeää, koska tällöin työntekijän osaaminen on dokumentoitu ja tämä jälleen tukee työntekijän työuraa kyseisessä yrityksessä. Itse olen tosin huomannut, että tämä koulutusten dokumentointi ontuu monessa yrityksessä ja puutteisiin havahdutaan vasta sitten, kun jokin osaaminen pitäisi todistaa. Eli tällä osin monessa yrityksessä olisi vielä parantamisen varaa, mutta suuri edistys askel on kyllä se, että yritykset tiedostavat koulutustarpeet ja toteuttavat koulutuksia henkilöstölleen.
Lähteet:
https://www.kt.fi/henkilostojohtaminen/osaamisen-johtaminen
https://www.redu.fi/loader.aspx?id=283831a3-dbf6-4ce2-82cd-7251322e8b03
https://cqsystems.fi/palvelut/osaamisen-johtaminen/
https://www.hamk.fi/tietoa-hamkista/osaamisen-johtaminen/